Zadzwoń: +48 791 490 260
Otwarcie granic, swobodne podróżowanie, dostęp do mediów pozwala dzieciom na szybsze, wcześniejsze poznawanie środowisk, których jeszcze kilkadziesiąt lat temu nie miałyby okazji dotknąć i doświadczyć.
Dzieci już w wieku przedszkolnym stykające się z szeroko pojętą odmiennością miejsc, kultur i języków mogą wejść w proces akulturacji do życia społecznego z o wiele większą wiedzą bazową. Dobrze, empatycznie pokazana mozaika odmienności służyć może budowaniu własnej tożsamości, własnych wyborów i preferencji, ale również empatii, tolerancji, wyobraźni i ciekawości świata.
Patrząc na różnorodne badania postaw dzieci wobec inności można wyłonić kilka istotnych faktów:
Dlatego warto pamiętać, że akceptacja odmienności przez naszego przedszkolaka jest osiągnięciem rozwojowym, wypracowanym przez dziecko, przy wsparciu ważnych dla niego dorosłych, w tym wychowawców, akcentujących istnienie wielokulturowości w świecie dziecka.
Przez większość okresu powojennego Polska była krajem w miarę jednorodnym etnicznie. 24 lutego 2022 zmienia ten obraz diametralnie i pokazuje z całą siłą, jak ważna jest edukacja wielokulturowa już najmniejszych dzieci. Do przedszkoli polskich trafiło już 40 tys. Dzieci ukraińskich. Zatem nasi najmłodsi namacalnie spotykają się z innym językiem, kulturą, często inną religią. W większych miastach koledzy i koleżanki o innym wyglądzie i kulturze są już oczywistością, pojawiają się reemigranci – osób narodowości polskiej, które wróciły do kraju po pewnym czasie spędzonym poza jego granicami, w tym osoby z partnerem obcokrajowcem, z rodzin dwukulturowych, czyli dzieci obcokrajowców pracujących w Polsce, uchodźców oraz z małżeństw dwukulturowych mieszkających na stałe w Polsce.
W Smart School edukacja wielokulturowa w przedszkolu była jednym z fundamentów idei naszej placówki od momentu jej utworzenia w 2010 roku.
Napisany w 2011 roku projekt „Dziecko między kulturami świata” na konkurs instytucjonalny o tematyce innowacji w zakresie nauczania i uczenia się języków obcych zaowocował nagrodą Komisji Europejskiej European Language Label
Jak to realizujemy?
Efektami naszej pracy jest wychowywanie dzieci ciekawych świata, empatycznych, posiadających poszerzoną wiedzę geograficzną, historyczną, bardziej zmotywowanych do dalszego poznawania świata w chwili wstąpienia w progi szkoły, a przede wszystkich z radością i otwartością przyjmujących nowych kolegów i koleżanki pochodzących z innych kultur i obszarów językowych.
Inny w naszym przedszkolu nigdy nie znaczy obcy, inność jest zaletą i walorem, a nie powodem do zjawisk wykluczenia, które w naszym przedszkolu nigdy nie miało miejsca.