Zadzwoń: +48 791 490 260

#1
#2
#3
#4
Dwujęzyczność
 

Dwujęzyczność


Człowiek może rozpocząć naukę języka w każdym wieku i prawdopodobnie, w zależności od determinacji, opanuje jego znajomość co najmniej w stopniu komunikatywnym. Zdaniem naukowców najlepszy czas na naukę języka obcego to pierwsze 6 lat życia człowieka. Immersja, czyli zanurzenie w języku, jest coraz częściej praktykowane w placówkach przedszkolnych, jako wyjątkowo skuteczna metoda prowadząca do nabywania nie tylko nowych umiejętności językowych, ale również społecznych i emocjonalnych.


Immersja to nic innego, jak pozwolenie dzieciom na przebywanie w otoczeniu języka obcego w zwykłych sytuacjach dnia codziennego - podczas posiłku, czynności higienicznych, wyjścia na dwór czy zabawy. Dzięki tej metodzie, dziecko już od najmłodszych lat oswaja się z brzmieniem języka, odpowiednio reaguje na polecenia i sytuacje dziejące się w danym języku oraz przyswaja, a w późniejszym etapie samo zaczyna stosować, proste  zwroty w sytuacjach, w których wcześniej uczestniczyło jedynie jako słuchacz.


Baza językowa wytworzona w najwcześniejszych latach życia dziecka stanowi niezwykle silny fundament do właściwej nauki języka obcego już w pierwszych latach szkoły, co przejawia się w reagowaniu na szereg sytuacji dziejących się w danym języku obcym. Wczesne zanurzenie w języku nie tylko pozytywnie odbija się na późniejszej nauce języka obcego w szkole, ale również ma swoje odzwierciedlenie w rozwoju emocjonalnym, społecznym i kulturowym.


W dwujęzyczności  niezwykle ważne jest poczucie bezpieczeństwa dziecka. Takie poczucie bezpieczeństwa zapewni nauczyciel, który porozumiewa się z dziećmi w języku ojczystym, bądź nauczyciel języka obcego stosując tak zwane „kanapki”. „Kanapki” to nic innego, jak naprzemienne używanie zwrotów w obu językach. Podejmując decyzję o edukacji naszego dziecka w przedszkolu językowym powinno pamiętać się również o tym, że tempo nabywania nowych umiejętności to kwestia indywidualna, a nauka języka jest długim i złożonym procesem. Aby zacząć mówić w obcym języku, dziecko musi najpierw poczuć się pewnie w melodii danego języka, dlatego immersja językowa jest tak istotna już w najwcześniejszych latach życia małego człowieka.